loading...
قرآن و عترت
کنعانی هرندی بازدید : 31 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
پرسش
مقصود از برخی روایات که می‌گویند گناهانی؛ مانند دروغ گفتن، غیبت، و ... روزه را باطل می‌کند، چیست؟

پاسخ اجمالی
از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: یکی از چیزهایی که روزه را از بین می‌برد، دروغ است؛ اما مقصود از این دسته روایات اثر معنوی و باطنی روزه است که چنین گناهانی این اثر را به حداقل رسانده و یا آن‌را از بین می‌برد؛ چون روزه دارای درجاتی است.
بر این اساس، انجام چنین گناهانی به بطلان فقهی روزه نخواهد انجامید؛ یعنی این‌گونه نیست که روزه دروغ‌گو باطل شده و باید قضای آن‌را به جا آورد و یا کفاره داد. مگر دروغ بستن بر خدا، پیامبر و جانشینان پیامبر که در این صورت روزه را باطل می‌کند.
کنعانی هرندی بازدید : 62 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
پرسش
بنده دیگری مباش در حالی‌که خداوند تو را آزاد آفرید، یعنی چه؟

پاسخ اجمالی
1. آنچه در پرسش مطرح شده، سفارش امام علی(ع) به فرزندش امام مجتبی(ع) است: «وَ لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ‏ اللَّهُ‏ حُرّاً»؛[1] بنده دیگری مباش در حالی‌که خداوند تو را آزاد آفرید.
2. آزادی موضوعی انسانی و به معنای نفی تسلط دیگری بر شخص است. جعل در این‌جا به معنای «خلق» است؛ یعنی آزادی ودیعه‌‌ای است الهی که هنگام خلقت، در وجود و سرشت انسان نهاده شده است. از نظر علی(ع) بنده غیر خدا بودن با آزادی منافات دارد؛ چرا که انسان‌‌ها در انسانیت مشترک‌اند، و عبودیت و بندگی فقط در برابر خدا است.
امام علی(ع) در وصیت‌نامه‌اش به امام حسن مجتبی(ع)، آزادی شخصی را با آزادی تکوینی از سوی خداوند گره می‌‌زند و می‌‌فرماید: بنده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفریده است؛ یعنی نفس خویش را از هر زبونی و پستی گرامی دار، هر چند تو را به نعمت‌‌های بی‌‌شمار برساند؛ زیرا هرگز بر آنچه از نفس خویش صرف می‌‌کنی، عوض نخواهی یافت. به بیان دیگر، امام(ع) در صدد بیان این مهم است که خداوند انسان را کریم آفرید و او را گرامی داشت، به او آزادی و اختیار عطا نمود، بر بسیاری از موجودات نظام هستی برتری بخشید. این نفس کریم را نباید در در برابر خواسته‌‌های نفسانی که انسان را وام‌دار دیگران می‌‌کند حقیر نمود؛ یعنی مواظب باش خواهش‌‌های نفسانی تو را وام‌دار دیگران نکند. تا از آن حریت و آزادگی به ذلت و زبونی بیفتی.
نیز آن‌‌حضرت در جایی دیگر فرمود: «إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً وَ کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا»؛[2] پروردگارا! مرا این عزّت بس که بنده تو باشم و این فخرم بس که پروردگارم تو باشی!
در بینش توحیدی علی(ع)، آزادی حقیقی این است که انسان عبد خدا باشد؛ زیرا در سایه این بندگی است که از هر قید و بند ذلّت بار آزاد می‌‌شود.
3. بر اساس برخی از روایات، معنای دیگر این سخن آن است که گفته‌‌های دیگران را بدون تحقیق و کورکورانه قبول نکنید تا مانند بنده‌‌ای برای آنها نباشید. امام باقر(ع) در این باره در تفسیر آیه: «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»،[3] می‌فرماید: «وَ اللَّهِ مَا صَلَّوْا لَهُمْ وَ لَا صَامُوا وَ لَکِنْ أَطَاعُوهُمْ فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ»؛[4] به خدا سوگند که براى ایشان نماز نگزاردند و روزه نگرفتند، بلکه در معصیت خدا از ایشان اطاعت کردند.
ابو بصیر می‌گوید؛ از امام صادق(ع) در باره همین آیه پرسیدم، فرمود: به خدا که عالمان یهود آن مردم را به پرستش خود نخواندند، و اگر به پرستش خود مى‌‌‏خواندند مردم پذیرا نمى‌‌‏شدند، بلکه آنان حرام را برایشان حلال و حلال را حرام کردند؛ این بود که آن مردم نادانسته‏ آنان را عبادت کردند.[5]
4. البته، گفتنی است که مفهوم این روایات گوش ندادن و بهره نگرفتن از سخنان عالمان دین نیست؛ چرا که عالمان مردم را به خدا و تعالیم الهی می‌خوانند که شنیدن تعالیم الهی عبودیت و بندگی خدا را به دنبال خواهد داشت، نه بندگی غیر خدا را: «مَنْ أَصْغَى‏ إِلَى نَاطِقٍ‏ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَانَ»؛[6] هر کس گوش فرا دهد به حرف‌های سخنوری در حقیقت او را بندگی کرده است. اگر ناطق از خداوند می‌گوید، شنونده خدا را بندگی کرده و اگر از شیطان می‌گوید شیطان را بندگی نموده است.
کنعانی هرندی بازدید : 19 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)
حدیث (1) امام حسین علیه السلام فرمودند:

 

لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب


جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد

(تحف العقول ، ص 251)  

حدیث (۲) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة


هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود

(محجه البیصاء ج 4،ص 228)

حدیث (۳) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق


رستگـار نمیشوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد

(تاریخ طبرى،ص 1،ص 239)

حدیث (۴) امام حسین علیه السلام فرمودند:

إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ


بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است

(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)

حدیث (۵) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا


کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت

(مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)

حدیث (۶) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء


عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند

(بحارالانوارج/ 93 ص/ 294)

حدیث (۷) امام حسین علیه السلام فرمودند:

اَلبُکاءُ مِن خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ


گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است

(حیات امام حسین ج 1 /ص 183)


کنعانی هرندی بازدید : 14 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

امام حسن عسگری(ع):

 

هرکه فرمان خدا برد ، فرمانش برند

 

امام حسن عسگری(ع):

 

هرکه از مردم پروا ندارند ، از خدا نیزنیز پروا ندارد.

 

امام حسن عسگری(ع):

 

بدترین بنده آدم دو رو است.

 

امام  زمان (عج):

 

چیزی از اخبار شما از ما پنهان نیست .

 

امام  زمان (عج):

 

من یادگار خدا در زمین و انتقام گیرنده ی از دشمنان اویم

 

امام  زمان (عج):

 

من آخرین وصی هستم و خداوند به واسط من بلا را از پیروان و شیعیان من دور می دارد .

 

امام  زمان (عج):

 

من مایه ی امان اهل زمین ام ، چنان که ستارگان مایه ی امان اهل آسمان اند .

کنعانی هرندی بازدید : 16 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

امام رضا (ع):

 

یاری تو ، به ناتوان بهتر از صدقه دادن است .

 

 امام رضا (ع):

 

دوست هرکس عقل و دشمنش جهل اوست .

 

امام رضا (ع):

 

آفت کار دلبستگی نداشتن به آن است .

 

امام رضا (ع):

 

خوش اخلاقی مرد آن است که آزرش به کسی نرسد .

 

امام جواد(ع):

 

عالمان به سبب زیادی جاهلان غریبند .

 

امام جواد(ع):

 

از همنشینی با آدمشرور بپرهیز ، چرا که او مانند شمشیر برهنه است ، ظاهرش زیبا و اثرش زشت است

 

امام جواد(ع):

 

پیامبر اکرم خدا هزار کلمه به علی آموخت که هرکلمه اش هزار کلمه را میگشاید

 

امام هادی (ع):

 

از حسد دوری کن ، زیرا اثر آن در تو ظاهر میشود.

 

امام هادی (ع):

 

توبه نصوحآن است باطن همچو ظاهر و بهتر از آن باشد

 

امام هادی (ع):

 

دوست نادان مایه رنج است.

 

کنعانی هرندی بازدید : 19 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

امام صادق (ع):

 

خاک قم مقدس است و ساکنانش از مایندو ما از آنهایم.

 

امام صادق (ع):

 

عابدترین مردم ، کسی است که واجبات را به پا دارد.

 

امام صادق (ع):

 

امیرالمونین مردی بود که بسیار دعا می کرد.

 

امام موسی کاظم (ع):

 

نیرومند ترین مردم آن است ه خشم خویش رانگه دارد .

 

امام موسی کاظم (ع):

 

سختی ظلم را آن کس (خوب)میشناسد که درمورد حکم و جور ظلم صادر شده است.

 

امام موسی کاظم (ع):

 

عدالت از عسل شیرین تر است .

 

کنعانی هرندی بازدید : 19 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

امام سجاد (ع):

 

ازخوشحالی به هنگام انجام گناه بپرهیز ، زیرا خوشحالی به گناه از انجام خود آن گناه بزرگتر است .

 

امام سجاد (ع): 

 

خدایا دل مرا برای دوستی خود خالی کن

 

امام سجاد (ع): 

 

خدایا ترس خود را به دل من بیاموز

 

امام باقر (ع):

 

نزد خدا چیزی محبوب تر از این نیست که دست خواهش به سوی او دراز شود.

 

امام باقر (ع): 

 

همانا حدیث و سخن ما دلها را زنده می کند.

 

امام باقر (ع): 

 

همواره چنان باش که از خیر آگاه باشی.

 

کنعانی هرندی بازدید : 23 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

امام علی علیه السلام فرمودند:

شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

زبان، حیوان درنده است، اگر رها شود می گزد.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

قلب خود را از كینه دیگران پاك كن،‌ تا قلب آنها از كینه تو پاك شود.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

كسی كه به تو گمان نیكی برد، گمانش را (عملاً) تصدیق كن.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

قیمت و ارزش هر كس به اندازه ی كاری است كه به خوبی می تواند انجام دهد.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

کثرت سکوت موجب ابهت و بزرگی است و انصاف مایه فزونی دوستان است.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

همیشه جاهل: یا افراط گر و تجاوزكار و یا كندرو و تفریط كننده است.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

به مردم بگویید بهتر از آن چیزی كه می خواهید به شما بگویند.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

ثمره تفریط و كوتاهی پشیمانی است و ثمره دور اندیشی سلامت.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

سخت ترین گناهان آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمرد.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

ای فرزند آدم! هرچه بیشتر از مقدار خوراكت به دست آوری خزانه دار دیگران خواهی بود.


 امام علی علیه السلام فرمودند:

برای انسان عیب نیست كه حقش تاخیر افتد، عیب آن است كه چیزی را كه حقش نیست بگیرد

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه ‏هاست.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

 

هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.

 


 

امام علی علیه السلام فرمودند:

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.

 


 

امام علی(ع) فرمودند:

كسی كه به نفس خود، خواسته نفس را عطا نكند به رشد خود رسیده است.

 



کنعانی هرندی بازدید : 20 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)

 

حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الرَّازِیِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ نُوحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ الْحَارِثُ الْأَعْوَرُ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَا وَ اللَّهِ أُحِبُّکَ فَقَالَ لَهُ یَا حَارِثُ أَمَّا إِذَا أَحْبَبْتَنِی فَلَا تُخَاصِمْنِی وَ لَا تُلَاعِبْنِی وَ لَا تُجَارِینِی وَ لَا تُمَازِحْنِی وَ لَا تُوَاضِعْنِی وَ لَا تُرَافِعْنِی‏

 

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: 

حارث اعور به امیر المؤمنین عرض کرد یا امیر المؤمنین بخدا که من شما را دوست میدارم حضرت به او فرمود: اى حارث حال که مرا دوست میدارى پس با من دشمنى مکن و با من بازى مکن و مرا آزمایش مکن و با من شوخى مکن و مرا پست مکن و مرا از مقام خودم بالا مبر.

 

 

برگرفته از:

الخصال الممدوحه و المذمومه
(صفات پسندیده و نکوهیده)

محمد بن على بن بابویه «شیخ صدوق»(ره)

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    طرح فرستادن صلوات برای سلامتی امام زمان (عج) - انتخاب کنید و صلوات بفرستید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 84
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 98
  • بازدید ماه : 94
  • بازدید سال : 339
  • بازدید کلی : 10,286
  • کدهای اختصاصی
    دعای فرج سوره قرآن

    //Ashoora.ir|Live Beginsپخش زنده حرم وصیت شهدا مهدویت امام زمان (عج) تاریخ روز

    دعای عظم البلا
    ذکر کاشف الکرب
    روزشمار فاطمیه دانشنامه عاشورا
    لینک ثابت مطالب

    بنده دیگری مباش در حالی‌که خداوند تو را آزاد آفرید! چیست؟

    آیا خیانت در امانت نسبت به کفار و خائنان جایز است؟
    فرق خمس با مالیات چیست؟
    سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    تفسیر و معنای کلمه عزم در قرآن چیست؟
    حوض كوثر
    کدام آیات قرانی، روش تفسیر قرآن به قرآن را تأیید می‌کند؟
    سال هجری و میلادی چه تفاوتی دارند؟
    آیا آفرینش آسمان و زمین و ارزاق ، در شش روز است یا هشت روز!؟
    احترام به پدر و مادر
    زکات در کنار نماز، نشانه جامعیت اسلام
    خلاصه ای از زندگی نامه حضرت ابالفضل العباس(ع)
    زندگى نامه و سیره حضرت زینب سلام الله علیها
    خلاصه ای از زندگی نامه پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)
    نوجوان هوشمند
    در تنگنای زندگی
    سیمای سوره حجر
    سیمای سوره ابراهیم
    سیمای سوره یوسف
    آشنایی با علوم قرآنی
    آشنایی با سوره مبارکه نساء
    خلقت و شعور حیوانات
    آشنایی با سوره مائده
    شناخت قرآن کریم
    قرآن کتاب جهان داری
    تغذیه در اسلام
    دلائل عدم تحریف قرآن کریم
    اعجاز در قرآن کریم
    نگاهی به سوره ی حمد
    شفاعت ؛ مقاله ای از حضرت آیت الله احدی
    معانی مختلف قرآن از لحاظ لغت
    قرآن، اعجاز جهانی و جاویدان اسلام
    آشنایی با سوره مبارکه آل عمران
    نگاهی به بزرگ ترین سوره قرآن بقره
    نگاه به قرآن کریم باعث افزایش دید چشم می شود . . .
    خدایا
    دانستنی های قرآن
    ستايش بيكران
    گفتارهای رهبری درباره حضرت ام البنین سلام الله علیها
    تاريخ و مكان تولد حضرت زهرا (س)
    روز مادر
    چهل منقبت حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام)
    نماز، از بين برنده گناهان
    خدا مرا به واسطه ى همان يك نماز بخشيد
    ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا عليها السلام
    گريه بر فراق پدر يا بر ظلم دشمن ؟
    داستانی در مورد فدك
    زهد فاطمه (س)
    تابوت جالب و نیك
    "علم بهتر است یا ثروت؟" و پاسخ حضرت علی(ع)