این سوره، در «مدینه» نازل شده و داراى ۱۷۶ آیه است.
۱- محتواى این سوره
همان طور که گفتیم: این سوره در «مدینه» نازل شده، یعنى به هنگامى که پیامبر (صلىاللهعلیهوآله) دست در کار تأسیس حکومت اسلامى و ایجاد یک جامعه سالم انسانى بود، به همین دلیل بسیارى از قوانینى که در سالم سازى جامعه مؤثر است، در این سوره آمده است.
از طرفى چون افرادى که تار و پود این جامعه نو پا را تشکیل مىدادند، افراد بتپرست دیروز با آن همه آلودگىهاى دوران جاهلیت بودهاند، لذا باید قبل از هر چیز رسوبات گذشته از مغز و روح آنها بیرون رود و به جاى آن قوانین و برنامههائى که براى نوسازى یک جامعه فرسوده لازم است، قرار گیرد.
به طور کلى بحثهاى مختلفى که در این سوره مطرح شده، به چهارده بخش تقسیم مىشود:
۱- دعوت به ایمان و عدالت و قطع رابطه دوستانه با دشمنان سرسخت.
۲- قسمتى از سرگذشت پیشینیان براى آشنائى هر چه بیشتر به سرنوشت جامعههاى نا سالم.
۳- حمایت از کسانى که نیازمند به کمک هستند، مانند یتیمان، و دستورهاى لازم براى نگاهدارى و مراقبت از حقوق آنها.
۴- قانون ارث بر اساس یک روش طبیعى و عادلانه در برابر شکل بسیار زنندهاى که در آن زمان داشت و به بهانههاى مختلفى افراد ضعیف را محروم مىساختند.
۵- قوانین مربوط به ازدواج و برنامههائى براى حفظ عفت عمومى.
۶- قوانین کلى براى حفظ اموال عمومى.
۷- کنترل و نگهدارى و بهسازى نخستین واحد اجتماع یعنى محیط خانواده.
۸- حقوق و وظائف متقابل افراد جامعه در برابر یکدیگر.
۹- معرفى دشمنان جامعه اسلامى و بیدار باش به مسلمانان در برابر آنها.
۱۰- حکومت اسلامى و لزوم اطاعت از رهبر چنین حکومتى.
۱۱- تشویق مسلمانان به مبارزه با دشمنان شناخته شده.
۱۲- معرفى دشمنانى که احیاناً فعالیتهاى زیر زمینى داشتند.
۱۳- اهمیت هجرت و لزوم آن به هنگام روبرو شدن با یک جامعه فاسد و غیر قابل نفوذ.
۱۴- مجدداً بحثهائى درباره ارث و لزوم تقسیم ثروتهاى متراکم شده در میان وارثان.
۲- فضیلت تلاوت این سوره
پیامبر اسلام (صلىاللهعلیهوآله) طبق روایتى فرمود: «هر کس سوره نساء را بخواند گویا به اندازه هر مسلمانى که طبق مفاد این سوره ارث مىبرد، در راه خدا انفاق کرده است و همچنین پاداش کسى را که بردهاى را آزاد کرده به او مىدهند».[۱]
بدیهى است در این روایت و در تمام روایات مشابه آن،[۲] منظور تنها خواندن آیات نیست بلکه خواندن، مقدمهاى است براى فهم و درک، و نیز به نوبه خود مقدمهاى است براى پیاده ساختن آن در زندگى فردى و اجتماعى، و مسلّم است که اگر مسلمانان از مفاد آیات این سوره در زندگى خود الهام بگیرند، همه این پاداشها را علاوه بر نتائج دنیوى آن خواهند داشت.
۳- محل نزول سوره نساء
تمام آیات این سوره (به استثناى آیه ۵۸ طبق نقل بعضى از مفسران) در «مدینه» نازل شده است و از نظر ترتیب نزول، بعد از سوره «ممتحنه» قرار دارد.
زیرا مىدانیم ترتیب کنونى سورههاى قرآن مطابق ترتیب نزول سورهها نیست، یعنى بسیارى از سورههائى که در «مکّه» نازل شده در آخر قرآن قرار دارد و بسیارى از سورههائى که در «مدینه» نازل شده است در اوائل قرآن قرار گرفته.
البته همان طور که در آغاز جلد اول گفتیم، مدارکى در دست است که جمعآورى سورههاى قرآن به شکل کنونى در زمان خود پیامبر (صلىاللهعلیهوآله) واقع شده، بنابراین، به هنگام جمعآورى قرآن شخص پیامبر (صلىاللهعلیهوآله) به دلائل مختلفى از جمله اهمیت مطالب، و ترتیب طبیعى آنها، دستور داده است که سورهها را بر طبق وضعى که الآن مىبینیم ترتیب دهند، که نخستین آنها سوره «حمد» و آخرین آنها سوره «الناس» است بدون این که کلمه و یا حتى حرفى از آیات و یا سورهها کم و یا زیاد شود.
نظر به این که بحثهاى فراوانى در مورد احکام و حقوق زنان در آن طرح شده، سوره «نساء» نامیده شده است.
۱- «مجمع البیان»، ابتداى سوره نساء- «مستدرک الوسائل»، جلد ۴، صفحه ۳۳۸، چاپ آل البیت- «مصباح کفعمى»، صفحه ۴۳۹، انتشارات رضى، قم، ۱۴۰۵ ه ق.
۲- «وسائل الشیعه»، جلد ۷، صفحه ۴۰۹، چاپ آل البیت- «بحار الانوار»، جلد ۸۶، صفحه ۳۴۹ و جلد ۸۹، صفحه ۲۷۳