قرآن تنها کتاب آسمانی است که از دسترسی اغیار به دور مانده، و همان گونه که بر پیامبر(ص) نازل گردیده، در اختیار انسان ها قرار گرفته است، برخلاف کتب انجیل و تورات و … که در طول زمان دچار تغییرات فراوان شده و گرد آورندگان آنها بسیاری از مطالب را به آنها افزوده اند به طوری که کتب اهل کتاب ( تورات، انجیل ) پر است از مطالب ضد نقیض و بی اساس که از ساخت مقدس الهی به دور است و اما دلایل عدم تحریف قرآن عبارتند از:
۱- آیه ی ۹ سوره مبارکه حجر که می فرماید: « انّا نحن نزّلنا الذّکر و إنّا له لحافظون »؛ ما این قرآن را که مایه ی تذکر است، نازل کردیم و ما به طور قطع آن را حفظ خواهیم کرد.
۲- قرآن برای مسلمانان همه چیز بوده، قانون اساسی، دستورالعمل زندگی، برنامه ی حکومت و… پس روشن می شود که اصولاً کم و زیاد در آن امکان نداشته است. علاوه بر این مسلمانان همواره در نمازها و در مسجد، خانه و میدان جنگ و به هنگام روبرو شدن با دشمن به عنوان استدلال بر حقانیت مکتب، از آن استفاده می کردند.
۳- وجود حافظان قرآن یکی از دلایل دیگر عدم تحریف قرآن می باشد. عدد حافظان قرآن به اندازه ای بود که در تواریخ می خوانیم: در یکی از جنگ ها که زمان ابوبکر واقع شد چهارصد نفر از قاریان به قتل رسیدند، و در داستان ( بئرمعونه ) یکی از آبادی های نزدیک مدینه و جنگی که در آن منطقه در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) اتفاق افتاد، عده ی زیادی از قاریان قرآن از اصحاب پیامبر در حدود ۷۰ نفر به شهادت رسیدند.
مسأله حفظ به عنوان یک سنّت و عبادت بزرگ همیشه در میان مسلمانان مطرح بوده و هست. پس قرآن یک کتاب متروک در گوشه ی خانه و یا مسجد که گرد و غبار فراموشی روی آن نشسته باشد نبوده تا کسی از آن کم و یا بر آن بیفزاید.
۴- وجود نویسندگان وحی، یعنی کسانی که بعد از نزول آیات قرآن بر پیامبر آیات را یاد داشت می کردند، که عدد آنها را از چهارده تا چهل نفر نوشته اند.
۵- دعوت همه ی پیشوایان اسلام به قرآن موجود، قابل توجه این که بررسی کلمات پیشوایان اسلام نشان می دهد که از همان آغاز اسلام همه یک زبان مردم را به تلاوت و بررسی و عمل به همین قرآن موجود دعوت می کردند و این خود نشان می دهد که این کتاب آسمانی به صورت یک مجموعه ی دست نخورده، در همه قرون نخستین اسلام بوده است.
۶- روایات ثقلین که با طرق معتبر و متعدّد از پیامبر اکرم(ص) نقل شده، خود دلیل دیگری بر اصالت قرآن و محفوظ بودن آن از هرگونه دگرگونی است؛ زیرا طبق این روایت پیامبر(ص) می فرماید: ( من از میان شما می روم و دو چیز گرانمایه برای شما به یادگار می گذارم؛ نخست قرآن و دیگری اهل بیت من است که اگر دست از دامن این دو بر ندارید هرگز گمراه نخواهید شد. )
آیا این تعبیر در مورد کتابی که دست تحریف به دامان آن دراز شده، می تواند صحت داشته باشد؟!
۷- علاوه بر همه ی اینها قرآن به عنوان یک معیار سنجش مطمئن اخبار صدق و کذب به مسلمانان معرفی شده است، و در روایات زیادی که در منابع اسلامی آمده می خوانیم که اگر در صدق و کذب هر حدیثی شک کرید، آن را به قرآن عرضه کنید. هر حدیثی موافق قرآن بود، حق است و هر حدیث مخالف آن، نادرست است.
اگر فرضاً تحریفی در قرآن حتی به صورت نقصان رخ داده بود، هرگز ممکن نبود به عنوان معیار سنجش حق از باطل و حدیث درست از نادرست معرفی گردد.[۱] [۲]
۱- تاریخ قرآن، حبیب الله احمدی
۲- با دانستنی های عمومی قرآن، ص